مزایای عمل جراحی کاهش وزن برای میکروبیوم روده حداقل یک دهه ادامه دارد

4 اوت2015- اخیرا نشان داده شد جراحی کاهش وزن در بیماران با تغییر میکروب های روده همراه است، اما هنوز مشخص نیست این تغییرات تا چه مدت دوام دارند و آیا این تغییرات به طورمستقیم  با کاهش وزن این افراد در ارتباط است؟

یک مطالعه جدید که نتایج آن در مجله ی Cell Metabolismمنتشر شد، نشان می دهد که دو نوع جراحی چاقی: بای پس معدهRoux-en-Y  و گاستروپلاستی عمودی با باند، منجر به تغییرات و بازسازی میکروبیوم روده بطور مشابه می شود و این تغیییرات بمدت یک دهه بعد از جراحی در گروهی از زنان ثابت باقی می ماند.انتقال میکروبیوتایبیمارانی که تحت جراحی چاقی قرار گرفته بودند به موشهای چاق، موجب کاهش توده چربی و افزایش استفاده از کربوهیدراتها در این حیوانات گردید.

علاوه براین، تغییراتایجاد شده در میکروبیوتای این بیماران، به عمل جراحی مرتبط است و تنها بازتابی از تغییر نمایه ی توده ی بدنی نیست، این موضوع راه را برای اکتشاف نوعی پروبیوتیک به عنوان جایگزینی برای عمل جراحی کاهش وزن، هموار می کند.

جراحی چاقی - یا کوچک کردن معده - به یک گزینه کارآمد و نسبتا امن برای کاهش وزن تبدیل شده است، اینکه این عمل جراحی چگونه کار می کند هنوز هم تا حدودی بصورت رمز و راز باقی مانده است این جراحی دارای فوایدی بیش از کاهش وزن برای افراد چاق است برای مثال انجام این جراحی موجب بهبود و یا حتی معکوس شدن بیماری دیابت نوع 2 و فشار خون بالا می شود.

به نظر می رسدتغییرات میکروبیوم روده پس از جراحی چاقی نقش مهمی در متابولیسم بدن دارد اما سوال این است که این فواید برای چه مدت در بدن دوام دارند؟

برای بررسی این موضوع، محققان دانشگاه گوتنبرگ در سوئد، باکتریهای روده ای 14 زن را پس از گذشت بیش از 9 سال از جراحی بای پس معده و گاستروپلاستی عمودی با بند، مورد بررسی قرار دادند.با وجود تفاوت در روشهای جراحی، هر دو روش کاهش وزن، دارای تغییرات مشابه  و طولانی مدتی برمیکروبیوم روده بودند.

سپس محققین نشان دادند، این اثرات قابل انتقال است، آنها موشهای "عاری از میکروب" (بدون هیچگونه باکتری روده ای) را با نمونه ی مدفوع بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند، درمان کردند، نتایج این کار نشان داد این حیوانات قادر به متابولیسم  بهتر چربی از طریق اکسیداسیون یا تجزیه ی آن هستند و مقدار بسیار کمتری چربی را در مقایسه با موشهایی که با مدفوع افراد چاق تیمار شده بودند، ذخیره می کنند.

دکتر Bäckhedمی گوید: یافته های ما با توجه به اپیدمی در حال رشد چاقی و بیماری های مرتبط با آن، بسیار مهم هستند، از آنجایی که عمل جراحی همیشه با خطر همراه است، شناسایی استراتژیهای غیر جراحی از اهمیت خاصی برخوردار است، یکی از استراتژی های بالقوه تولید پروبیوتیکهای جدید بر اساس یافته های این تحقیق است که می تواند برای کمک به کاهش وزن افراد چاق تجویز شود.

 منبع:

http://www.eurekalert.org/pub_releases/2015-08/cp-wls072915.php